Juhtumiuuringu meetod ei ole vaid teadlastele. See on igapäevaelus praktiline abiline.
Kui soovid suurendada esitatud andmete ja argumentide usaldusväärsust, siis demonstreeri uurimismeetodi. Näita, kuidas tulemusteni jõudsid. Näita nii, et kui keegi teine samamoodi teeb, siis jõuab samale tulemusele.
Elamine on tervik, mis koosneb erinevatest hetkedest, faasidest, üleminekutest, juhtumitest. Viimased haaravad reaalse elu situatsioone, mida koherentse tervikuna mõista ei ole lihtne muuhulgas põhjusel, et juhtumid ise hõlmavad väga erinevaid keerulisi nähtuseid. Näiteks hõlmab isiklik areng perioode, kus inimene teeb läbi suuri muutuseid (nt hariduse omandamine, tööellu astumine), milleks paljudel juhtudel ettevalmistus puudub (nt pereelu) ja tegutsetakse katse-eksituse meetodil. Igas faasis tulevad esile unikaalsed probleemid ja võimalused, mis võivad muuta juhtumi mõistmise keeruliseks. Ja kui olukord on keeruline, aitab metoodiline lähenemine. Üks asjakohane meetod erinevate juhtumite mõistmiseks on juhtumiuuring (case study).
Juhtumiuuringu meetod on loodud selleks, et uurida keerulisi nähtusi nende reaalses kontekstis, muutes selle kvalitatiivses uurimistöös mitmekülgseks tööriistaks. See on eriti kasulik, kui nähtuse ja konteksti vahelised piirid ei ole selgelt määratletud, võimaldades saavutada sügavam arusaam uuritavast teemast (Amerson, 2011). See meetod on rakendatav erinevates valdkondades (nt tervishoid, haridus, sotsiaalteadused, jpt), kuna suudab haarata mitmeid andmeallikaid ja meetodeid, pakkudes seeläbi terviklikku ülevaadet uurimisprobleemist. (vt nt Alankarage et al., 2023; Adel et al., 2014)
Juhtumiuuringu meetod ei ole ainult teadlastele mõeldud, vaid on kasutatav ka igapäevaelus, sest tegeleb intensiivselt ja süvitsi probleemi uurimisega kindlas kontekstis. (Hartley, J., 2004)
Tabel 1. Juhtumiuuringu meetodi kasutamise võimalused igapäevaelus
Kasutamise võimalus igapäevaelus | Näide |
---|---|
Õppimise tõhustamine | Juhtumiuuringu meetodi kasutamine õpilastele reaalsete olukordade simuleerimiseks klassiruumis, kus õpilased peavad lahendama keerukaid probleeme, rakendades teoreetilisi teadmisi. |
Probleemide lahendamine | Juht analüüsib konkreetset konflikti töötajate vahel, uurides olukorda süvitsi mõistmaks selle algpõhjuseid ja leidmaks sobivaid lahendusi. |
Otsustamine | Juhtkond kasutab juhtumiuuringut hindamaks strateegiliste otsuste mõju organisatsioonile ja kuidas nende teadmiste põhjal järgmisi samme planeerida. |
Sotsiaaltöö praktikate arendamine | Arendamaks parimaid praktikaid uurib sotsiaaltöötaja keerulise taustaga kliendi juhtumi edukat lahendamist. |
Organisatsioonilise dünaamika mõistmine | Laiendatud juhtumiuuringu meetodit kasutatakse, et uurida, kuidas suured struktuursed muutused mõjutavad väiksemaid töötajate rühmi ja organisatsiooni sisekliimat. |
Juhtumiuuringu peamised sammud
Juhtumiuuringu läbiviimise peamised sammud on järgmised: uuringu kavandamine, ettevalmistused andmete kogumiseks, uuringu läbiviimine, andmete analüüsimine ja järelduste esitamine. Need sammud hõlmavad uurimisstrateegia valimist, kvalitatiivsete andmete kogumist (nt intervjuud, vaatlused, jms) ja nende analüüsimist teooria alusel (teooria annab empiiriale ehk kogutud andmetele tähenduse). Protsess rõhutab õppimist praktilise tegevuse kaudu ning hõlmab praktilisi kogemusi vigade vältimiseks. (de Weerd‐Nederhof, 2001)
Kasutatud allikad
- Adel, F., Almutairi., Adel, F., Almutairi., Glenn, Gardner., Alexandra, L., McCarthy. (2014). Practical guidance for the use of a pattern-matching technique in case-study research: a case presentation.. Nursing & Health Sciences, 16(2):239-244. doi: 10.1111/NHS.12096
- Alankarage, S., Chileshe, N., Samaraweera, A., Rameezdeen, R., & Edwards, D. J. (2023). Guidelines for using a case study approach in construction culture research: Application to BIM-enabled organizations. Journal of Construction Engineering and Management, 149(9), 05023009.
- Amerson, R. (2011). Making a case for the case study method. Journal of Nursing Education, 50(8), 427-428.
- Hartley, J. (2004). What is a case study. Essential guide to qualitative methods in organizational research, 323.
- Puri, S. (2022). Effective learning through the case method. Innovations in Education and Teaching International, 59(2), 161-171.
- de Weerd‐Nederhof, P. C. (2001). Qualitative case study research. The case of a PhD research project on organising and managing new product development systems. Management decision, 39(7), 513-538.